חסידות - השכלה אלוקית
- גתית שפירא
- 4 במאי 2019
- זמן קריאה 5 דקות
עודכן: 16 במאי 2019
חסידות היא השכלה אלוקית הלימוד והעבודה על פי עקרונותיה מאפשרים ללומד להיות שותף מלא במעשה הבריאה.
העבודה על פי 'שערים':
הספירות מספרות לנו את הסיפור שלנו. להכיר את הספירות ולהתחבר לעבודת תיקון המידות ,זה לגשת לארון הקודש שלנו על מנת לתקן את הדרוש תיקון. זו השותפות שלנו במעשה הבריאה. הספירות הן המימד האלוקי (הרוחני) שבו אנו פועלים - כולנו. הן משקפות לנו את התבנית הרוחנית של הנשמה שלנו, את סיפור חיינו, ומאירות את המימדים השונים באישיות שלנו. בכל ספירה טמונה משמעות רוחנית שדרכה אנו מקבלים את גוון המידות שלנו שאותן באנו לשפר.
ספירה מלשון ספיר=מאיר את הנקודות הנסתרות שבנפשותינו ,את מה שחוסם אותנו את הנטיות שמפריעות לנו להיות בתנועה של התחדשות פנימית. ללא העבודה אנחנו לא מכירים ב"מתנה". לא ניתן לקבל מתנה שאינה ראויה ושאנו לא מבינים אותה.(לילד לא ניתן מתנה שאין לו חפץ בה, הוא תמיד יעדיף את הגולות הצבעוניות על פני יהלומים...). המימד הספירי שבספירה משקף לנו מלשון שקיפות, את הכוח שלנו, הכלים הרגשיים, את סיפור הנשמה שלנו. הקבלה מפרשת שלכל יום בחיינו יש חיים משלו. לאן אנו בוחרים לנתב את הימים שמתאספים לשנים, לאן אנו מנתבים את חיינו, את האנרגיה של הזמן והמקום? האם אנו מנצלים עד תום את הזמן שקיבלנו?
השיעור שלנו זה לפתוח את השער לשותפות במלאכת הבריאה. כשאנו מתחמקים מכך קורה חלילה החולי, החסר, ההטיה והשקר. עלינו לאתר את נקודות החולשה והחוזקה על מנת להגיע לסיפור האמיתי שלנו , לבגרות רוחנית ורגשית .עבודת המידות מעניקה לנו את ההזדמנות להיכרות עם המידות הפרטיות שלנו (הספירות), וכשהן פועלות בצורה מתוקנת ומסודרת, האדם מרגיש שיש ביכולתו להכיל מצבי חיים מורכבים מתוך חוסן ובריאות נפש. רק אדם שבריא בנפשו הרוחנית /הרגשית יצליח למזג את כל 7 המידות שלו על התכללותן יחד ולפעול בצורה בוגרת. יש לנו אפשרות לעשות סדר במה שקיים ממילא ולהבין את הוראות ההפעלה המקוריים שקיבלנו. עלינו לבטל את הנטיות המעוותות/האסורות ולהעלות את עניני הרשות לקדושה. המלאכה הזו היא מלאכת ניקוי לבושי הנפש שלנו: המחשבה הדיבור והמעשה. והיא יכולה להיעשות רק בכוחות עצמינו ,עם הכלים שקבלנו. כל הכוחות הדרושים למלאכה זו כבר נתנו לנו, כל אחד לפי ערכו. ברובד הגשמי עלינו להודות כל הזמן על מה שיש, ברובד הרוחני לא להסתפק במועט ותמיד לנוע הלאה. תנועה מתמדת מורה על צמיחה ועל צלילות הדעת על נקיון הלב, לפעמים דווקא דרך הדברים הקטנים, הנהגות פשוטות ,עולה אור חדש בחיי האדם ומחולל שינוי מהותי לעין ערוך.
השליחות שלנו כשותפים למעשה בראשית, כבחירי הנבראים עליי אדמות, היא להביא את עצמנו לידי הבחנה בין עיקר לתפל, להקהיל את המידות שלנו ולהסיר מעלינו שוחד רגשי שהוא נטיה טבעית עבורינו בענייני כוחות ותענוג. עלינו להפוך לגורם מפרה בשרשרת האנושית שלנו .המטרה של כל העבודה ושל כל הפעולות שלנו: ויהי אור . כשאנו פועלים באופן שמגלה אור אלוקי, אנו מתחברים ליכולות של האינסוף ובכך מתעלים מעל למגבלות האנושיות.
עבודת תיקון המידות היא על פי סדר מן הקל אל הכבד (אלא ביוצא מן הכלל ובמצבי קיצון). אי אפשר להגיע לפרי אלה דרך קליפתו, מן החיצוניות אל הפנימיות (בעניין הזה פרחי באך משמשים ככלי עבודה משמעותי). עלינו ללמוד לברור מה אור ומה חושך, פעמים קיים בלבול ועלינו ללמוד את הדרך להבחין ביניהם. עבודת תיקון המידות מציבה אותנו בדרגה של מוח שליט על הלב, זו עבודה והתגוששות יום יומית, כי הרי שכל ורגש הם שורש הפכים וניגודים, אולם בלי עבודת המידות אנו עלולים ליפול יותר ויותר לעומק. חוקי הטבע כוללים כלים ומבנים מאוד מדוייקים ,כשם שלא יתכן שבעל חי ישבור לדוגמא חוק טבע (חתול יתחיל לנבוח.. או דומם יתחיל לנוע...) כך בכל העולמות יש לציית לחוקים על מנת לבחור בחיים.
תורת החסידות מלמדת אותנו שמנורת בית המקדש משולה לכללות נשמות ישראל. 7 נרות המנורה הן 7 מדרגות העבודה על 7 המידות שלנו. בבית המקדש הנרות תמיד דולקים מערב עד בקר שזו למעשה עבודה באופן של שינויים :מצב של ערב הוא חשוך ומצב של בקר הוא גילוי . כשנמצאים בחושך צריך לעבוד על השינויים על מנת להגיע לאור הבקר, לגילוי .
עבודת המידות שלנו היא המפתח לפתוח את תיבת הגילויים שנתנו לנו, כל אחד על פי ארגז הכלים שלו. מפתח הלב הוא שפועל את הגילוי, זאת, בתנאי שאנו נרתמים להשיג את ההישג האמיתי, את הסכמת הלב לבינת השכל. המוח מרוחק כביכול מכל אברי הגוף ,הלב הוא "חלש" כל מציאותו היא חיות לכל האיברים, והוא קיים לצורך אחרים. המוח מובדל: מציאותו עצמאית ופעולתו הבנת העניין באופן מובדל ואובייקטיבי בלי סיפורי מעשיות. הלב משנה את רגשותיו בהתאם לחוויות ולמצבי חיים. השכל מבין וזהו. העניין בעבודה שלנו הוא לשנות טבע מידותינו .
בפגישת הברור עם מונחה/ מטופל, התפקיד של המנחה להבין היכן המטופל מונח ולהציע דרך עבודה לשינוי. להבין ולברר מה המידה הלא מאוזנת ולבחון יחד את פורמט העבודה על פי יכולותיו של המונחה. יש לזכור שבתהליך הטיפול הירידה היא חלק שוות-ערך לעלייה שמגיעה אחרי הירידה. יש פעמים שהתהליך מעורר התנגדויות על רקע החשש לשינוי. כשיהודי לומד להכיר בכוח העצמי שלו שמחובר לכוח האינסופי, הוא מבין שאין בעיה לעבוד ולהתקדם, עבודה בדרך ניצחון. לנצח את המונעים והמעכבים ולהעיר את כוחות הנפש. העבודה היא לדעת מה מסדר אותנו וזה אומר מה שמוח מבין לא מה שהלב חפץ.
השם שערים נבחר על שם הפסוק : "...נודע בשערים בעלה" (משלי ל'א ,כ'ג) כלומר, הקב"ה מתגלה לכל אחד ואחת מישראל בשערים ,מלשון מידות ושעורים. ההתקשרות של יהודי לקב"ה היא אצל כל אחד לפי שעור הלב שלו . (61 קלפים ,60 ריבוא נשמות ישראל שהם שורשים כלליים, והקב"ה מתגלה לכל אחד בשער המיוחד לו ,שונה משל חברו. 60 נשמות +שער הנון).
השפע של האור והחיות נמשך לנבראים באמצעות הספירות, שהן נקראות כלים. לכל ספירה יש ראש תוך וסוף = ראשי תיבות סת"ר שהם: חב"ד בחינת ראש (חוכמה בינה ודעת) , חג"ת בחינת תוך (חסד גבורה ותפארת) ונה"י בחינת סוף (נצח הוד ויסוד). כשאנו בוחרים לא להשתמש במוחין ,כלומר, בראש של המידה, אנו למעשה מופעלים על ידי הרגש, ונמצאים במדרגה בה אנו חשופים רק לתמונת מצב חלקית ללא יכולת לראות את שלמותה או צדדים נוספים ממנה. בשפת המידות נקרא לזה: אי היכולת להכיל מורכבות של מצבים. אדם שמונע על ידי השכל רואה את התמונה בשלמותה על כל חלקיה גם כשיש פרטים שונים והפוכים זה מזה. כלומר, אדם שמונע מהרגש, מוותר בעצם על רוב כלי העבודה שלו להתמודדות עם מצבים מורכבים וחוסם בעצמו את כניסת השפע לחייו. כשאנו מפנים מקום רגשי אנחנו מאפשרים נתינת מקום להתכללות מידה במידה וליכולת להכיל ולהוסיף פרטים נוספים לתמונה, מצב שבא לידי ביטוי באופן של ביטול אגו שלילי.
מסקנה: ריבוי כלים=קבלת שפע! סדר ירידת השפע האלוקי לעולם מתבצע דרך הספירות על פי סדר ההשתלשלות. העבודה שלנו בתיקון המידות מתבצעת על ידי ביטול הישות והאגו ופינוי מקום להיבטים נוספים של התמונה.
*האינטגרציה עם פרקי תהילים:
בצרופי האותיות של המזמורים יש כח אינסופי לפתיחת השער והאות השייך לכל אחד ואחת בעת קריאת הפרקים. כל הקורא בספר התהילים מתחבר על ידי רוח הקודש של דוד המלך לשער היחודי השייך אליו ועל ידי זה זוכה לשוב ולחבר בחזרה את ניתוק הנשמה למקור חוצבה.
* האינטגרציה עם השבטים:
על פי תורת הסוד, כאשר בנ"י היו במצריים הם שקעו במט' שערי טומאה, וכאשר הם יצאו משם, הם יצאו מכל שערי הטומאה למט' שערי בינה. התהליך התבצע כהכנה ליום ה – 50 , יום שבו זכו לשער ה - 50 (שער הנון) = יום קבלת התורה. בכך הפכו בנ"י לעדים המספרים ומעידים את הקב"ה בעולם. בנ"י במעשיהם ובעבודתם בונים את משכן העדות.
מטרת העבודה עם קלפי שערים: להבין להשיג ולתקן את הכוחות שקבלנו על מנת להאיר את עדותינו בעולם מתוך שמחה והצלחה.

Comentários